מה קורה בגוף שלנו במצב סטרס ואיך הנשימה יכולה לשנות את המצב !! רישי

מה קורה בגוף שלנו במצב שלך מתח (סטרס) ואיך הנשימה יכולה לשנות את המצב !! (כולל תרגול)

 

במצב של מתח המכונה במדע הרפואה מצב סימפטטי שמתאר מצב של לחימה או בריחה, מערכת העצבים האוטומטית שלנו (שאחראית לשמור עלינו בחיים) מגיסת את כל האנרגיה להתמודדות עם מצב הסכנה והאיום. מכוון שמשאב האנרגיה בגוף מוגבל, הגוף יעביר את האנרגיה למערכות הנדרשות לפעולה מידית כמו העלאת לחץ הדם וקצב הלב שיספקו זרימה של דם ואנרגיה לשרירים, שחרור אנדרנלין ועוד. כשבמקביל מערכות הגוף שאינן נדרשות לפעולה מידית יאטו ואף יעצרו לגמרי עד לסיום מצב החירום כמו מערכת העיכול, חידוש תאים וכו‘. (בדיוק כמו שבעת מלחמה כל הכוחות מגויסים ללחימה ולא לפיתוח ובינוי, שיפור מערכות ניקוז וכו‘) 

נקודה חשובה שצריך להבין היא שהמוח שלנו אינו מבדיל בין מצב סכנה קייומי (אמיתי) כמו למשל במצב שבו אריה או דוב רודפים אחרינו לבין מצב של פחד נפשי או מתח מנטלי (המאפיין את החיים המודרניים שלנו).

 

דבר נוסף שקורה כשאנחנו במתח זה יצור סוכר או צריכת סוכר, שכן הגוף יכול להשתמש בסוכר ולהפוך אותו לאנרגיה בצורה הכי מהירה. ולכן, במצב של מתח משתחרר הורמון המכונה קורטיזון שמוריד את רמת האינסולין ובכך רמת הסוכר הזמין במחזור הדם עולה! 

(גם מסביר מדוע במצב מתח אנחנו מחפשים לאכול משהו מתוק וגם מנסיוני כמטפל, אנשים שחווים מתח כרוני לעיתים קרובות סובלים מרמת סוכר גבהה)

 

המצב השני בו אנחנו נמצאים מכונה במדע הרפואה מצב פרסימפטטי המתאר מצב של מנוחה ועיכול ומכונה גם מצב הזנה ונשימה. מצב זה מאופיין ברגיעה שמאפשרת את הפעולות החיוניות גם לתווך הבינוני והרחוק כמו עיכול, חיזוק מערכת החיסון, התחדשות של תאים, תהליכי ריפוי ועוד. מצב זה חיוני לבריאותינו  למצבינו הנפשי, לשמחה ולחידוש האנרגיות.

 

בעולם שלנו, שמתח הפך להיות עיניין כרוני, אנחנו נותרים בלי היכולת להרפות ולנוח, בלי אפשרות לנשום עמוק ולהוציא אויר בביטחה. מערכות הגוף שלנו לא מוצאות את הזמן להתאזן ונמצאות תחת מתח רציף שאלול לגרום לחולי, הפרעות תפקוד שונות, בעיות שינה, התפרצויות רגשיות ועד מצב של תשישות ודיכאון.

 

איך הנשימה נכנסת לסיפור הזה ?

פעולת הנשימה מתאפינת בשני המצבים שתוארו קודם לכן. השאיפה משקפת מצב סימפטי שמעלה את הדופק ואת הלחץ בגוף ומכין אותנו לפעולה ולרגע הבא, והנשיפה מאפשרת את המצב הפרסמפטתי של הרפיה ושחרור. פעולת הנשימה שלנו היא פעולה יחודית שכן היא גם מתרחשת באופן אוטומטי (דרך מערכת העצבים האוטומטית) ויחד עם זאת יש לנו את האפשרות להתערב באופן מודע ולשנות את הנשימה כמו להגביר את קצב הנשימה, לנשום עומק או לאט יותר או לשנות את יחסי הגומלין שבין השאיפה והנשיפה.

 

ועכשיו לפרקטיקה !

בדיוק כמו שהמצב המנטלי והרגשי שבו אנחנו נמצאים משפיעים באופן ישיר על הנשימה שלנו כך גם הנשימה שלנו יכולה להשפיע ולשנות את המצב בו אנחנו נמצאים ! כן כן זה עובד לשני הכיוונים ! 

דרך שינוי דפוס הנשימה ניתן להעביר למוח ולמערכת העצבים שלנו מסר שהכל בסדר ושניתן להכנס למצב פרסימפטטי של מנוחה ועיכול, הזנה ונשימה. הדגיש את זה שוב ! בעולם שלנו שדורש מאתנו לתפקד מהר ולהיות יעילים, כשכל טעות אלולה לקובע את גורלינו ועתידינו (מעמד, פרנסה) התרגלנו לחיות במצב כרוני של מתח ולחץ כאשר ביכולתינו להשתמש בנשימה ולהשפיע באופן מידי על מצבינו הבריאותי, הריגשי והתודעתי.  

……..

תרגיל מודעות ונשימה קצר (10-15 דקות)

 

שלב 1 (3-5 דקות) 

בעמידה נוחה, קחו כמה נשימות עמוקות דרך הפה והרגישו את גופכם. תהיו מודעים לאזורים מתוחים בגוף ואז התחילו לכווץ אותם, לצמצם את האזור, לדחוס את המתח פנימה ! תנו לנשיפה ללוות את התהליך הזה של הכיווץ, לכו עם הנשיפה עד הסוף ושם עצרו רגע מבלי להכניס אויר. אחרי מספר שניות קחו שאיפה עמוקה, מלאו את הריאות ושחררו את האנרגיה מהגוף (אפשר לנער את הגוף, להוציא קול או לשחרר רגש שעולה) 

 

שלב 2 (3-5 דקות)

שבו, תרגעו, הביאו את צומת הלב שלכם לנשימה ונסו בהדרגה להאריך את הנשיפה (באזור 5 שניות) מבלי ליצור מתח. הנשיפה הארוכה תפתח מקום גם לשאיפה עמוקה.

 

שלב 3 (3-5 דקות)

תאפשרו לנשימה להיות טבעית ועמוקה. תהנו מהרווחה, מהאנרגיה ששוטפת את הגוף בכל נשימה 

ומתחושת הגוף הזורם.

 

למי שאין לו את הזמן או המקום לתרגול כזה יכול להתבונן בנשימה למשך 5 דקות ביום ולנסות להאריך את הנשיפה ולתת לה להיות שלמה. זה יכול לקרות לפני השינה, ברכב לפני עליה למשרד, במקלחת ובכל מקום בו אתם לא נידרשים לפוקוס

 

תהנו

 

 

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מאמרים נוספים